Mirjam Wesselink de Barrientos
Een bijzondere stem en polyvalent musicienne
Het ED omschreef haar als een “prachtige stem”. Het toonaangevende Franse muziektijdschrift OPMUDA uit Avignon roemde haar “heldere sopraan waarin altijd de zon schittert”. Diep in de wouden van Brabant bereidt deze veelzijdige musicienne haar nieuwste producties voor, ze kan daar namelijk ongestoord studeren en musiceren. Buitenlandse nummerborden op de oprit betekenen dat er weer fiks gerepeteerd wordt. En dat er weer iets moois in de maak is.
Het bijwonen van een concert van Mirjam Wesselink de Barrientos is daarom niet alleen genieten van haar vocale interpretaties maar vaak ook van haar muzikale creaties. En van haar medemusici, waaronder topmusici zoals violist Mikhail Bezverkhni, met wie ze haar unieke programma’s, arrangementen en composities uitvoert. Ooit wel eens gehoord van een Carmensuite waar zowel de zang als de viool een even grote rol hebben? Of hoe Roeland en Olivier smartelijk aan hun einde komen in het Roelandslied? Of hoe dramatisch Mozart kan klinken in combinatie met viool en gitaar? Verrassing, uitdaging en afwisseling is haar motto en dat is ook wat haar uitvoeringen maakt tot een belevenis.
Natuurlijk speelt haar veelzijdige achtergrond bij dit alles een grote rol. Begonnen met piano aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam werden daar haar vocale kwaliteiten al snel door andere zangers ontdekt. Geraakt door het zangvirus werd ze geïntroduceerd in de wereld van de zang en kwam ze in de ban van het fenomeen stem. Het was bij haar leraressen Marianne Blok en Hanneke Laméris, aan de Hoge School van de Kunsten Utrecht, dat haar vocale kwaliteiten werden ontwikkeld en dat ze haar brede studie met goed gevolg afsloot met hoofdvak zang. De toenmalige directeur en musicus Ton Hartsuiker stelde haar in de gelegenheid om haar diverse talenten te bundelen en te ontwikkelen. Ze kreeg de ruimte en de middelen om haar eigenzinnige repertoire te ontwikkelen met hierin eigen arrangementen en composities, iets wat de basis zou vormen voor haar latere carrière.
Nadat ze was afgestudeerd zou ze voortgaan op de weg die ze reeds was ingeslagen op het conservatorium. Zo specialiseerde zij zich niet alleen in het virtuoze liedrepertoire van ”Bel Canto” componisten zoals Rossini, Donizetti en Pauline Viardot, ook verdiepte ze zich meer en meer in de Spaanse muziekliteratuur en de Oost-Europese muziek. Dat leverde een scala aan bijzondere producties op (meermaals stond ze hiermee in het Concertgebouw van Amsterdam) en de daarmee gepaard gaande arrangementen en composities. En niet te vergeten: samenwerkingen met andere musici en kunstenaars waaronder namen als Mikhail Bezverkhni, Theo Olof, Francesca Grilli, Mikhail Zemtsov, Michael Goldort, Paul Hermsen, Michael Benedik, Arie Eikelboom,Timur Sergeyenia, Enno Voorhorst, Jan van Gogh, Izhar Elias, Marc Tooten, Gian Paolo Luppi, Sander Sittig en vele anderen..